Projekt Social(i)Makers - podsumowanie

17 sierpnia 2020 r. złożyliśmy ostatni z sześciu półrocznych raportów, jakie składaliśmy w ciągu minionych 3 lat w ramach projektu „Social(i)Makres”. Skłania nas to do krótkiego podsumowania - jesteście gotowi na małą retrospektywę?
Wiosną 2017 r. otrzymaliśmy zaproszenie od międzynarodowego partnerstwa, by dołączyć do projektu, który koncentrował się na budowaniu kompetencji do wdrażania i rozwoju innowacji społecznych w Europie Centralnej. Przyjęliśmy je z entuzjazmem! Przeszliśmy formalne procedury, by już 1 sierpnia oficjalnie wystartować jako partner projektu „Social(i)Makers”. W roboczej nomenklaturze byliśmy PP7 i ta siódemka przyniosła nam dużo szczęścia.
Co działo się w ciągu 3 lat trwania projektu?
Znaleźliśmy się wśród 13 partnerów z 7 krajów Europy Centralnej otrzymując możliwość realizowania działań w Polsce i udziału w międzynarodowych wydarzeniach. Lokalnie połączyliśmy siły z naszym krajowym partnerem – Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Poznaniu. Tę współpracę będziemy zawsze dobrze wspominać! Razem organizowaliśmy cykl szkoleń w ramach programu edukacyjnego „Social Innovation Academy”, w których uczestniczyło ponad 400 osób (równolegle dostępny był kurs online i webinary). Wspólnie z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet zorganizowaliśmy Ethical Fashion Hackathon szukając innowacji społecznych mogących odpowiedzieć na wyzwania, z jakimi mierzy się branża mody. Z kolei podczas konferencji “DO BUSINESS, MAKE IMPACT” zaprezentowaliśmy narzędzia projektowe wspierające przedsiębiorstwa z impactem społecznym w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, tj. Platforma Skyrocket i „Social Innovationa Academy”. Szukaliśmy różnych metod wspierających środowisko innowatorów, dlatego też w ramach tzw. Festiwalu zorganizowaliśmy warsztaty metodą "dramy stosowanej" służące pobudzaniu kreatywności, a także sięgnęliśmy po tzn. skalę dojrzałości innowacji społecznych – narzędzie pozwalające ocenić na jakim etapie rozwoju jest dana innowacja. Słuchaliśmy też głosu ekspertów zapraszając ich do panelu dyskusyjnego i cyklu wydarzeń pn. focus groups pytając o perspektywy rozwoju innowacji społecznych w Polsce i w Europie. A przez cały projekt merytorycznie wspierała nas Mirella Panek-Owsiańska.
Od początku realizacji projektu jego mocną stroną była komunikacja – w naszym kalendarzu, w co dwutygodniowych odstępach widniał „call SiM”, a co pół roku spotykaliśmy się „na żywo”: w Modenie, Berlinie, Mariborze, Budapeszcie, Spissky Hrhov i Poznaniu. Ostatnie miesiące przyniosły jednak nieoczekiwane zmiany wywołane Covid-19 i wymogły na partnerstwie reorganizację działań pod hasłem #staysafe. Zamiast spotkań w Brukseli i w Wiedniu obył się cykl warsztatów online gromadząc podczas nich partnerów, ale też ekspertów związanych z obszarem innowacji społecznych i przedsiębiorczości społecznej oraz różne grupy interesariuszy projektu.
Tym, co w największym stopniu pochłaniało naszą energię w projekcie było wdrożenie i rozwój platformy interentowej - Skyrocket. Pracując w interdyscyplinarnym teamie oswoiliśmy świat IT. Skyrocket wystartowała w 2019 r. i wtedy też ogłosiliśmy na niej pierwszy challenge „Be Social, Be Maker” szukając innowacyjnych metod edukacyjnych wykorzystujących zasób „Social Innovation Academy”. Dla tych którzy jeszcze nie znają Platformy: jest to miejsce dedykowane twórcom innowacji społecznych oraz podmiotom publicznym i komercyjnym szukającym innowacyjnych rozwiązań. Chcecie wiedzieć więcej? Zajrzyjcie na www.skyrocketplatform.eu i przeczytajcie nasze „example use cases”.
Jak krótko podsumować minione 3 lata?
Zyskaliśmy ogromny kapitał w postaci doświadczenia we współpracy w międzynarodowym środowisku, wiedzę i narzędzia do realizacji kolejnych przedsięwzięć na szeroką skalę. Momentami bywało ciężko, liczba znaków zapytania nie raz przewyższała to, co wiedzieliśmy „na pewno”, ale dziś wspominamy to ze śmiechem, bo najważniejsza rzecz, którą pokazał nam ten projekt, to siła tkwiąca w naszym zespole! Praca włożona w stworzenie Platformy procentuje, bo już teraz Skyrocket będzie wykorzystywana i rozwijana w projekcie CERUSI, do którego zostaliśmy zaproszeni. ALE NIE TYLKO! Bo od kilku miesięcy kontynuujemy rozmowy z niemiecką organizacją, której uwagę także zwróciła nasza Platforma. W efekcie Fundacja umocniła swoją pozycję ważnego, wiarygodnego i profesjonalnego partnera – także we współpracy międzynarodowej, z czego jesteśmy dumni.
Tymczasem przed nami nowe projekty i nowe wyzwania. #Stay tuned
Chcecie poznać partnerstwo projektu „Social(i)Makres”? Oto lista organizacji, z którymi współpracowaliśmy:
- Democenter-Sipe Foundation (lider projektu) https://www.democentersipe.it/
- Union of Municipalities of the Ceramic District https://www.distrettoceramico.mo.it/
- Roots of Impact GmbH http://www.roots-of-impact.org/
- Social Impact GmbH https://socialimpact.eu/
- ZSI GmbH – Centre for Social Innovation https://www.zsi.at/
- Pontis Foundation https://www.nadaciapontis.sk/en/
- „Siódemka” to my – Fundacja Fundusz Współpracy www.cofund.org.pl
- Regional Centre of Social Policy in Poznan http://rops.poznan.pl/
- IFKA Public Benefit Non-Profit Ltd. For the Development of the Industry https://ifka.hu/
- Budapest Chamber of Commerce and Industry https://www.bkik.hu/hu/
- Economic Institute Maribor, Economic Research and Entrepreneurship Ltd.
- Association of Municipalities and Towns of Slovenia https://skupnostobcin.si/
- arbeit plus – Social Integration Enterprises Austria https://arbeitplus.at/