Start kampanii #WlasniePoTo

Dodano: 2020-03-10

Chcą działać świadomie, odpowiedzialnie i zostawić po sobie dobry ślad. Chcą mieć wpływ na to, jak wygląda ich otoczenie. W Polsce jest już kilka tysięcy przedsiębiorców społecznych, którzy poza prowadzeniem biznesu czynią konkretne dobro. Z okazji Światowego Dnia Konsumenta (15 marca) startuje kampania społeczna „Właśnie po to”, której celem jest pokazanie, że problemy społeczne można rozwiązać dzięki odpowiedzialnym decyzjom konsumenckim i za pomocą biznesowych metod. Akcję wsparł aktor Artur Barciś, który wystąpił w spocie kampanii dostępnym na stronie www.wlasniepoto.biz.pl.

Coraz częściej mówi się o tym, że przedsiębiorczość społeczna to brakujące ogniwo współczesnego świata, niezbędny element rynku. Badania (np. „Raport Milenialsi 2018/2019” Deloitte) wskazują na to, że w perspektywie nowego pokolenia konsumpcyjny sposób życia czy wysoka  pensja tracą na znaczeniu, a wartością staje się sens działań mający wpływ na otoczenie. Taką optykę od lat mają w Polsce przedsiębiorcy społeczni, którzy na równi stawiają realizację celów społecznych i zarabianie pieniędzy. Właśnie rusza kampania społeczna, której celem jest pokazanie idei przedsiębiorczości społecznej i zainteresowanie nią konsumentów, pracowników oraz przedsiębiorców.

 

 

Nasza kampania ma być potężną inspiracją dla tych osób, które chcą wejść na ścieżkę WŁAŚNIE PO TO, chcą podejmować świadome decyzje konsumenckie i w ten sposób pomnażać dobro – mówi Staśka Retmaniak, jedna z organizatorek kampanii, ze Stowarzyszenia BORIS. – Celowo startujemy w okolicach Światowego Dnia Konsumenta, aby uświadomić każdemu jak duże znaczenie ma to, gdzie kupujemy i jakie produkty wybieramy. Dzięki temu możemy mieć wpływ na wiele istotnych aspektów naszego życia społecznego, np. wspieranie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami – dodaje.

Kim są przedsiębiorcy społeczni? To organizacje rozwiązujące problemy społeczne za pomocą technik biznesowych, które wspierają takie wartości jak empatia, solidarność społeczna, przedsiębiorczość, zero waste, godna praca czy szacunek do drugiego człowieka. Są to m.in. lokalne pracownie krawieckie zatrudniające seniorów, kawiarnie zatrudniające osoby z autyzmem czy spółdzielnie socjalne wspierające sprzedaż od lokalnych rolników.

– Dokonując zakupów w przedsiębiorstwach społecznych, realnie możemy przyczynić się do tego, by biznes zmieniał świat na lepsze, wspierając np. tych, którzy długo byli bezrobotni lub tych, którzy z powodu swej niepełnosprawności nie odnaleźli się na  rynku pracy. Pamiętajmy, że stan zagrożenia wykluczeniem może dotyczyć każdego z nas. Wystarczy przekroczyć pięćdziesiątkę i stać się niewidzialnym dla rynku pracy. Doświadczyć kryzysu psychicznego czy przewlekłej choroby, aby oddalić się od środowiska. Sposobem na eliminację tych negatywnych zjawisk jest właśnie przedsiębiorczość społeczna – mówi Daniel Prędkopowicz z Fundacji Fundusz Współpracy, która jest współorganizatorem kampanii.

Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Polsce jest zarejestrowanych ponad 1200 przedsiębiorstw społecznych. Inne źródła, wskazują, że takich podmiotów może być nawet 3000. Tylko na Mazowszu działa ich blisko 400. – Przedsiębiorstwo społeczne może założyć każdy. Wystarczy mieć pomysł na biznes oraz wrażliwość społeczną – mówi Beata Juraszek-Kopacz z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, jedna z organizatorek kampanii. Jak wskazują dane, najczęściej są to podmioty działające w branży gastronomicznej, tj. kawiarnie zatrudniające osoby z niepełnosprawnością czy długotrwale bezrobotne; centra integracji społecznej przyuczające do zawodu krawca, florysty czy spawacza; fundacje lub stowarzyszenia, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dają zajęcie seniorom. – To miejsca na biznesowej mapie naszego kraju, które warto promować i wspierać, bo dla nich liczy się nie tylko zysk, ale i ludzie – dodaje.

„Właśnie po to” jest kampanią realizowaną z inicjatywy organizacji działających na rzecz przedsiębiorstw społecznych na Mazowszu. Wspiera ją popularny aktor filmowy i teatralny – Artur Barciś, znany między innymi z roli niepełnosprawnego intelektualnie Janka Kaniewskiego w serialu „Doręczyciel”. Bohater filmu po śmierci matki postanawia zmienić swoje życie i usamodzielnić się. Zostaje listonoszem, co pozwala mu zyskać niezależność finansową. – Jankowi Kaniewskiemu, czyli mojej postaci, ktoś zaufał i zobaczył w nim potencjał, ktoś dał mu pracę, a dzięki temu pomógł odzyskać samodzielność, poniekąd także godność. To, co robią przedsiębiorcy społeczni jest ogromnie ważne. Uważam, że koniecznie trzeba ich wspierać. Ludzie lubią pomagać, tylko trzeba im raz za razem pokazywać konkretne problemy oraz sposoby na ich rozwiązanie. Z tego powodu kampanie takie jak „Właśnie po to” są bardzo ważne i potrzebne – mówi Artur Barciś, ambasador kampanii.

Ideę przedsiębiorczości społecznej spopularyzował na świecie Muhammad Yunus, laureat Pokojowej Nagrody Nobla w 2006 roku, założyciel wielu firm społecznych w Bangladeszu m.in. Grameen Banku, największej na świecie instytucji finansowej udzielającej osobom ubogim niewielkich kredytów bez zabezpieczenia.

– Przedsiębiorstwa społeczne to dobre rozwiązanie zarówno dla tych, którzy chcą założyć społeczny biznes i zmieniać swoje lokalne otoczenie, jak i dla tych, którzy chcą znaleźć tam swoje miejsce pracy. Pracujący w ośrodkach wspierania ekonomii społecznej specjaliści mogą takie osoby przeszkolić, pomóc im napisać biznesplan i uzyskać dofinansowanie na pierwsze miesiące działalności – mówi Edyta Obłąkowska-Woźniak z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

Kampania „Właśnie po to” ma charakter ogólnopolski, a także regionalny mazowiecki. Jej inspiratorami są Stowarzyszenie BORIS, Fundacja Fundusz Współpracy, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku, Stowarzyszenie Europa i My oraz Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Więcej informacji na temat kampanii społecznej znajduje się na stronie: www.wlasniepoto.biz.pl oraz w mediach społecznościowych pod hashtagiem #WlasniePoTo.